Laboratorium Teatru Cieni
W Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki dzięki rozpoczętej współpracy z Teatrem Figur Kraków, realizujemy projekt edukacyjno-artystyczny LABORATORIUM TEATRU CIENI, składający się z modułów „Dzieci i Ryby” oraz „Zaduszki Cieniowe”. W pierwszym z nich już w poniedziałek 28 września wzięli udział uczniowie klas podstawowych, którzy uczestniczyli w warsztatach kontekstowych oraz zobaczyli spektakl w technice teatru cieni pt. „Król Maciuś I”. O drugim module czytaj TUTAJ
DZIECI I RYBY
„Dzieci i ryby głosu nie mają” mówi popularne przysłowie. I rzeczywiście nie dość, że dzieci nie mają władzy to rzadko z nimi o niej rozmawiamy. Trudno jest wytłumaczyć w interesujący sposób kwestię odpowiedzialności, ograniczeń i zobowiązań rządzących. Narzędziem, które ułatwi podjęcie tej ważnej rozmowy są warsztaty teatralne dla dzieci.
Program „Dzieci i ryby” to dla każdej klasy warsztaty teatralne, warsztat kontekstowy oraz spektakl Teatru Figur Kraków „Król Maciuś I”. Warsztaty praktyczne związane ze spektaklem poruszać będą temat władzy. Uczniowie zastanowią się po co ona jest, jakie ma obowiązki, czego można od niej oczekiwać, jak weryfikować jej działania. Efektem tych spotkań będzie wystawa cieniowa, która zostanie zaprezentowane w czasie pokazów specjalnych.
„Laboratorium Teatru Cieni” program Teatru Figur Kraków, którego celem jest eksploracja technik cieniowych i sprawdzenie możliwości ich wykorzystania w pracy teatralnej (spektakle, instalacje, happeningi, inne), edukacyjnej, społecznej, komercyjnej. Edycja 2015 LTC jest poświęcona realizacji działań artystycznych z mieszkańcami miasta Krakowa i współfinansowana ze środków Gminy Miejskiej Kraków.
KRÓL MACIUŚ I
„Spektakl Król Maciuś I” to historia dorastania. To opowieść o mierzeniu się z własnymi słabościami, pogonią za marzeniami i konfrontowaniu z porażką. W świecie, w którym obowiązuje terror uśmiechu i przymus sukcesu sprawdzamy, co będzie, jeśli wszystko NIE będzie dobrze? Jeśli zrobimy błąd? Co będzie, jeśli przegramy?
Opowiadamy historię Maciusia, bo dotyka dwóch ważnych tematów – pojęcia „dorosłości” oraz kondycji współczesnego świata. Kultura dziecięca i młodzieżowa nie traktuje dojrzałości jako wartości. Dorośli są zajęci sobą i swoją pracą. Dorośli to wrogowie – nic nie wiedzą, nic nie rozumieją. Życie kończy się po dwudziestce. Odpowiedzialność, pracowitość, mierzenie się ze światem, a przede wszystkim umiejętność znoszenie porażek, to nie są modne tematy. Historia Maciusia jest pretekstem do tego, aby opowiedzieć o świecie, który nie jest jednoznaczny, w którym podejmujemy złe decyzje i ponosimy tego konsekwencje. Co wcale nie musi oznaczać końca świata, natomiast musi – zmianę planów.
Teatr Figur to teatr obrazkowy. Ktoś mógłby powiedzieć – więcej niż rysunek, mniej niż film animowany. My o sobie mówimy, że robimy teatr analogowy. Z tektury, drutu, taśmy, cięty nożyczkami, świecony ręcznie robionymi lampami. Żadnych projektorów multimedialnych, reflektorów ledowych, zapadni. Równocześnie jesteśmy przekonani, że to teatr bardzo współczesny – odpowiada na pytania zadane dzisiaj: o model wychowania dzieci, o pamięć miejsc, o to jak poradzić sobie ze śmiercią, kiedy wydaje nam się, że jesteśmy tak wszechmocni.
„Zachwyca przede wszystkim forma przedstawienia: gra świateł, montaż scen precyzyjnie wykonane lalki. Żabska buduje dramaturgię, łącząc naprzemiennie sceny poważne, komiczne i przerażające”. (Julia Lizurek, „Didaskalia”)
Reżyseria: Dagmara Żabska Adaptacja: Marta Hankus Scenografia: Edyta Stajniak Muzyka: Tomasz Krzyżanowski Obsada: Dominika Byrska, Tadeusz Dylawerski, Mateusz Wróbel, Marta Hankus Produkcja: Marta Hankus Realizacja scenograficzna: Agnieszka Polańska, Piotr Idziak, Edyta Stajniak Konsultacje animacyjne: Agnieszka Makowska Światło i dźwięk: Murat Kornaev Pomoc w realizacji: Paulina Pikiewicz, Anna Mastaj
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Licencji do korzystania z utworu Janusza Korczaka pt. „Król Maciuś Pierwszy” udzielił Instytut Książki.