Przeskocz do treści
NATURAlnie KINO | Głosuj ! 2 – 7 czerwca 2021
Inne

NATURAlnie KINO | Głosuj ! 2 – 7 czerwca 2021

Wakacyjne kino plenerowe w Dworku Białoprądnickim staje się już tradycją.
W tym roku zapraszamy w każdy sobotni wieczór o godz. 21.30. Rozpoczynamy 3
lipca, a tymczasem zachęcamy do głosowania na filmy, które chcielibyście
obejrzeć.

Głosowanie potrwa od 2 do 7 czerwca! Na naszym profilu
facebookowym znajdziecie ankietę. Z poniższych propozycji wybieracie 9 filmów
na 9 letnich pokazów, które zobaczycie podczas „NATURAlnie KINO”, projektu realizowanego w ramach Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa (edycja 2020):

1. Narodziny gwiazdy (reż. Bradley Cooper,
2018)

Jackson Maine (Bradley
Cooper)
, gwiazdor muzyki country, którego kariera chyli się ku upadkowi,
odkrywa utalentowaną, nieznaną nikomu piosenkarkę Ally. Kiedy między tą dwójką
wybucha płomienny romans, Jack nakłania ją do wyjścia z cienia i pomaga jej
osiągnąć sławę. Jednak gdy kariera Ally (Lady Gaga) w szybkim tempie przyćmiewa jego
dokonania, muzykowi jest coraz trudniej poradzić sobie ze słabnącą
popularnością. Piosenka pt. „The Shallow” w wykonaniu odtwórców głównych ról
została nagrodzona Oscarem.

2. Parasite (reż. Joon-ho Bong, 2019)

Parasite to pełen dzikiego humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji
thriller o ludziach, którzy nigdy nie mieli się spotkać – biednych i bogatych,
tych naprawdę uprzywilejowanych i tych zepchniętych do rynsztoków. Obraz został
nagrodzony czterema statuetkami Oscara w tym za najlepszy film.

3. Joker (reż. Todd Phillips, 2019)

Historia
jednego z cieszących się najgorszą sławą superprzestępców uniwersum DC — Jokera.
Przedstawiony przez Todda Phillipsa obraz kultowego czarnego charakteru, Arthura Flecka (Joaquin
Phoenix
), człowieka zepchniętego na margines, to nie
tylko kontrowersyjne studium postaci, ale także opowieść ku przestrodze w
szerszym kontekście.
Odtwórca
głównej roli Joaquin
Phoenix
został za nią nagrodzony Oscarem dla najlepszego aktora pierwszoplanowego. Poza tym film
otrzymał drugą statuetkę za najlepszą muzykę oryginalną.

4. John Lennon. Chłopak znikąd (reż. Sam Taylor-Johnson, 2009)

Historia artysty, który odmienił oblicze muzyki.
Dwie kobiety rywalizują o miłość Johna. Jedna to
Mimi, ciotka, która wychowywała go odkąd skończył pięć lat. Druga to Julia,
matka Johna, która przed laty oddała go pod opiekę siostry. Marząc o normalnej
rodzinie John szuka ucieczki w świecie muzyki. Fascynacja nowymi trendami
nadchodzącymi z Ameryki doprowadzi go do spotkania z młodym, zdolnym artystą
Paulem McCartney’em, który okaże się jego bratnią duszą. Zanim jednak
rozpocznie się dla Johna nowe, niezwykłe życie, odkryje on prawdę o swej
przeszłości. To doprowadzi do dramatycznych wydarzeń, które na zawsze odcisną
na nim swe piętno.

5. Obraz
pożądania (Giuseppe
Capotondi, 2019)

Ekscentryczny milioner
Cassidy (Mick
Jagger
) niespodziewanie zaprasza do swojej posiadłości nad
jeziorem Como krytyka sztuki Jamesa Figuerasa (Claes Bang). Ma
wobec niego pewien plan. James pojawia się z piękną i tajemniczą Berenice (Elizabeth
Debicki
). Oboje przeżywają właśnie namiętny romans i wspólny
wyjazd jest dla nich świetną okazją do bliższego poznania się. Podczas obiadu
Cassidy składa Jamesowi propozycję nie do odrzucenia. Chce, by ukradł dla niego
wyjątkowy obraz, którego obsesyjnie pragnie, obiecując mu w zamian sławę i
karierę.
Opowieść o
niebezpiecznej ambicji, tocząca się wśród idyllicznych krajobrazów północnych
Włoch.

6. Babyteeth
(reż. Shannon
Murphy, 2019)

Portret
nastolatki, która uczy się przekraczać wszelkie granice w ekstremalny sposób. Milla, poważnie chora nastolatka (magnetyczna Eliza Scanlen),
zakochuje się w Mosesie (Toby Wallace) – chłopaku z problemami. To zmienia
ją i jej rodzinę. Rodzice (fenomenalnie grani przez Essie Davis i Bena
Mendelsohna
) dla ukochanej córki zrobią wszystko, pozwolą nawet
Mosesowi z nimi zamieszkać. Okazuje się, że wraz z pierwszymi pocałunkami w
Millę wstępuje nieznane dotąd pragnienie życia. Milla pokazuje rodzicom,
Mosesowi i wszystkim wokół jak żyć, kiedy nie masz nic do stracenia.

7. Dżentelmeni
(reż. Guy Ritchie, 2019)

Londyński półświatek obiega plotka, że Mickey Pearson (Matthew
McConaughey
), Amerykanin, który zbudował tu narkotykowe
imperium, chce się wycofać z rynku. Może nie służy mu klimat albo obawia się
brexitu. Grunt, że rodowici brytyjscy bandyci węszą okazję do przejęcia jego
biznesu. Sypią się oferty, groźby, pochlebstwa. Niektórzy próbują szantażu albo
przekupstwa. Pearson jednak najwyraźniej nie podjął jeszcze ostatecznej
decyzji. By mu w tym pomóc, niektórzy bardziej niecierpliwi sięgają po broń. A
pewien cwany i dowcipny dziennikarz (Hugh Grant) szykuje przekręt, który może zmienić
reguły gry. Pearson okazuje się jednak mistrzem gangsterskiej wolnej
amerykanki. Zaczyna się bardzo kosztowna wojna. Ale dżentelmeni przecież nie
rozmawiają o pieniądzach.

8. 41 dni nadziei (reż. Baltasar Kormákur,
2018)

Tami i Richard, dwoje
szaleńczo zakochanych młodych żeglarzy wyrusza w rejs przez Pacyfik do odległej
o tysiące kilometrów Kalifornii. Nie mają pojęcia, że płyną wprost na spotkanie
jednego z największych huraganów w historii. Ich jacht w starciu z żywiołem nie
ma żadnych szans. Cudem udaje im się ocaleć, ale łódź jest w ruinie, a ciężko
ranny Richard nie jest w stanie żeglować. Nie mogąc liczyć na pomoc z zewnątrz,
Tami musi znaleźć w sobie siłę, by na pokładzie roztrzaskanego jachtu
przepłynąć ocean i ocalić mężczyznę swojego życia.

9. Skłodowska (reż. Marjane Satrapi 2019)

Młoda, ambitna Maria Skłodowska przybywa do Francji, by na słynnej Sorbonie
podjąć studia, które są jej wielkim marzeniem, a już wkrótce przyniosą przełom
nie tylko w życiu młodej kobiety, ale całego świata. Początki jednak są trudne.
Nikt nie traktuje poważnie naukowych planów i teorii, które snuje młoda Maria.
Mężczyźni zazdrośnie strzegą wstępu na najwyższe szczeble naukowej kariery.
Jednak geniusz, upór i odwaga Skłodowskiej wkrótce zaczną kruszyć ten opór. A
niezwykłe odkrycia, których dokona wraz z mężem Piotrem Curie przyniosą jej
zasłużone miejsce w naukowym panteonie.

10. Na Noże (reż. Rian Johnson, 2019)

Słynny autor powieści kryminalnych Harlan Trombley zostaje znaleziony martwy w
swej posiadłości dzień po 85-tych urodzinach. Śledztwo prowadzi równie
elegancki, co dociekliwy detektyw Benoit Blanc. Dzień przed fatalnym zejściem
Trombleya w jego posiadłości odbyła się huczna uroczystość z udziałem jego dość
szczególnej rodziny.
Detektyw Blanc podejrzewa wszystkich, łącznie z najbardziej oddaną służącą
denata. Z determinacją i wprawą przedziera się przez sieć rodzinnych
zależności, zawiści, wzajemnych oskarżeń i finansowych oczekiwań. Motyw ma tu
każdy, jak to w rodzinie. Okazji podczas urodzin seniora rodu również nie
brakowało nikomu, ale sprawca może być tylko jeden. Zamknięci w luksusowej
posiadłości, poddani nieszablonowym metodom śledczym Blanca, „bliscy” Trombleya
zmuszeni są do podjęcia morderczej gry, której wynik do ostatniej chwili
pozostanie zagadką.

11. Gra o wszystko (reż. Aaron Sorkin, 2017)

Światowej
klasy zawodniczka w narciarstwie alpejskim, która fortunę zdobyła nie dzięki
nartom, a dzięki kartom. Molly Bloom przez 10 lat prowadziła najbardziej
ekskluzywny, niele­galny klub pokerowy w USA. Gościła gwiazdy Hollywood,
największe postaci światowego biznesu, a także bossów rosyjskiej mafii. Pod jej
dachem wygrywano miliony i tracono fortuny. Poznała tajemnice naj­potężniejszych
tego świata. Gdy sądziła, że zdobyła wszystko, do jej drzwi zapukało FBI.
Zagrożona wieloletnim więzieniem i utratą dorob­ku życia, po raz kolejny
postanowiła podjąć walkę. Tym razem jej jedy­nym sprzymierzeńcem okazał się
adwokat, który jako pierwszy poznał prawdziwe oblicze Molly Bloom.

12. Tajemnice Joan (reż. Trevor
Nunn, 2018)

Rok 2000, przedmieścia
Londynu. Spokojne życie Joan Stanley (Judi Dench), przyjmuje nieoczekiwany obrót, kiedy
zostaje aresztowana przez MI5 i oskarżona o szpiegostwo na rzecz komunistycznej
Rosji.
Rok 1938. Młoda Joan (Sophie Cookson)
studiuje fizykę w Cambridge. Nieśmiała i łatwowierna dziewczyna szybko daje się
uwieść uroczemu i tajemniczemu Leo (Tom Hughes), który wkrótce staje się jej
przewodnikiem po obcym, ale intrygującym świecie ideologii komunistycznej.
Romantyczna idylla trwa aż do momentu wybuchu II wojny
światowej. Joan pracuje w ośrodku badań nad bombą atomową, gdy Leo prosi ją o
przekazanie Rosjanom ściśle tajnych akt. Joan dowiaduje się, że jest tylko
narzędziem w rękach ukochanego i sama musi wybrać pomiędzy miłością i zdradą
swojego kraju a bliskimi i ich ocaleniem.

13. Podły, okrutny, zły (reż. Joe Berlinger, 2019)

To była miłość
od pierwszego wejrzenia. Ted szybko zdobył serce Liz, która samotnie
wychowywała córkę. Przez parę lat tworzyli sielankową rodzinę. Ideał runął, gdy
Ted został aresztowany pod zarzutem makabrycznych zbrodni. Przystojny,
czarujący, charyzmatyczny, czy podły, okrutny, zły?
Niewinna twarz Teda Bundy’ego (Zac Efron)
skrywała tajemnice brutalnych mordów, w które Liz Kloepfer (Lily Collins)
długo nie chciała uwierzyć.
Losy Bundy’ego śledzi cała Ameryka – to pierwszy
proces w historii transmitowany przez telewizję. Zakochane kobiety przyjeżdżają
na salę sądową. Bundy zyskuje medialną sławę oraz rzeszę wierzących w jego
niewinność fanek. Liz musi zdecydować, czy pozostać u jego boku, czy chronić
siebie i córkę?

14. Gniew (reż. Ludwig Shammasian / Paul
Shammasian, 2017)

Katolicka Irlandia.
Malky (Orlando Bloom) to pozornie twardy facet, który pracuje jako robotnik
przy rozbiórce starego kościoła, a czas wolny spędza w pubach. Pewnego dnia do
jego miasteczka powraca długo niewidziany i poważany przez wszystkich ksiądz
(James Smillie). Wraz z nim powracają skrywane traumy z dzieciństwa Malky’ego.
Mężczyzna zaczyna odtrącać najbliższych, zachowuje się destrukcyjnie, rani
siebie, matkę i swoją dziewczynę Emmę (Janet Montgomery) a jego gniew narasta.
Samotnie spróbuje zmierzyć się z przeszłością.

15.
Judy (reż.
Rupert Goold, 2019)

Judy Garland (Renée
Zellweger)
, cudowne dziecko sceny i wielkiego ekranu,
dziewczyna, która podbiła serca światowej publiczności dzięki niewinnej
urodzie, niezwykłemu głosowi i szczególnej charyzmie. Wraz z wielkim sukcesem
przyszła samotność, nieszczęśliwe miłości, cztery burzliwe małżeństwa, a z
czasem coraz mniejsze zainteresowanie publiczności, gorsze kontrakty, chałtury.
W tym właśnie momencie życia poznajemy Judy Garland w filmie Ruperta Goolda.
Zmęczona życiem artystka, której największym pragnieniem jest zapewnienie
spokojnego bytu swoim ukochanym dzieciom. Żyjąca marzeniami kobieta, która
pogodziła się prawie z faktem, że najlepsze już za nią. I wtedy pojawia się
niezwykła propozycja. Okazuje się, że w Londynie, Judy Garland wciąż jest
wielką gwiazdą, a publiczność pragnie oglądać ją na najlepszych scenach.
Czy Judy jest wciąż gotowa na kolejny skok w nieznane? Czy aby zapewnić
szczęście dzieciom, zdecyduje się zostawić je na długie miesiące? Czy
tajemniczy młody mężczyzna, może być tym na którego czekała całe życie?

16. Billie
Holiday (reż. Lee Daniels, 2021)

Billie Holliday (Andra Day), królowa swingu i jedna z
największych wokalistek jazzowych jest u szczytu swej kariery, uwielbiana przez
miliony fanów na całym świecie. Nierówności społeczne i narastający problem
narkotyków w Stanach Zjednoczonych daje pretekst organom ścigania do
represjonowania artystki. Federalni werbują specjalnego agenta, którego łączył
z Billie płomienny romans. Robią wszystko, by cenzurować jej twórczość i
powstrzymać ją przed śpiewaniem kontrowersyjnego.

Projekt „NATURAlnie KINO” realizowany jest w
ramach Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa (edycja 2020). Autorem projektu
jest Stanisław Ciesielka.