JAZZKULTURA poleca: Mundinova z nową płytą „Fantom”
Radio JAZZKULTURA zaprasza na koncert zespołu
MUNDINOVA 3 lutego 2023 o 19.00. Zespoł końcem 2022 roku wydał drugi studyjny album „Fantom”. Płyta
ukazała się pod radiowym patronatem.
Wstęp wolny
Płyta Fantom
„Fantom” to
nastrojowa opowieść o emocjonalności, sensualności, ulotności. Wyraża niepokój
o kondycję świata, zachęca do refleksji nad wolnością w życiu i w sztuce,
zadaje pytania o iluzje i wyobrażenia, jakimi karmimy się w otaczającej nas
rzeczywistości. Płyta też nieśmiało o istotę naszej bytności we wszechświecie.
Każdy z nas nosi w sobie jakiś „fantom”…
„Fantom” to także opowieść,
na którą składają się migawki wspomnień, tęsknot i doświadczeń, jakie
pozostawił w wrażliwości i pamięci członków Mundinova czas ostatnich dwóch lat.
Był to czas trwania, niepokoju, wnikliwych obserwacji, w którym okazało się, że
„tu i teraz” waży więcej i znaczy więcej. Był to także czas pełen
wielu inspiracji, twórczych spotkań i radości ze wspólnego grania muzyki bez
intencji przekładania jej na kalkulację zysków i strat.
Album zawiera
dziewięć autorskich kompozycji. Zalążkiem do ich powstania był motyw kilku
kołysanek, napisanych na potrzebę filmu fabularnego w reż. Barbary Napory.
Pomysł ewoluował, przynosząc niespodziewane efekty i kierując twórczość zespołu
w zupełnie nieznane rewiry, do tego stopnia, że pierwotne „kołysanki”
stały się swoistymi manifestami.
Mundinova
Trzon zespołu Mundinova stanowią: wokalistka Dorota Kołodziej, kontrabasistka i gitarzystka basowa – Marzena Cybulka oraz gitarzysta Michał Wilczyński. Nieprzypadkową decyzją było zaproszenie na płytę konkretnych gości: perkusisty Marcina Raka (EABS, BŁOTO) i Szymona Miśniaka oraz flecisty i klarnecisty Michała Żaka (Lautari, Tęgie Chłopy) – muzycznych indywidualistów, z których każdy wniósł osobną, niepodważalną wartość, oferując charyzmę, inspiracje i język muzyczny z mocno alternatywnych obszarów jazzu i folku. Sprecyzowało to i ukierunkowało muzyczną wizję albumu. Powstały utwory łączące z pozoru kontrastowe rozwiązania muzyczne, jednakże spójne w swoim wyrazie i autentyczne.
Tak oto brudne, warczące odcienie gitary zestawione są z ornamentowym brzmieniem klarnetu i cymbałów wileńskich, a energetyczna sekcja rytmiczna z leniwie melorecytowanym tekstem. Długo można by wymieniać nieoczywistości kompozycyjno- brzmieniowe. „Fantom” pozostawia słuchaczy wolnych zarówno w kwestii nazewnictwie samej muzyki, jak i myśli filozoficznej w nim zawartej.