Przeskocz do treści
SZTUKA? BIORĘ! | Astral Data Transmission

SZTUKA? BIORĘ! | Astral Data Transmission

Już niebawem w Galerii Baszta zobaczycie kolejną ekspozycję typu site –
specific.
Tym razem
będzie to wystawa „Astral Data Transmission” autorstwa artystki wizualnej
Aleksandry Liput. Bądźcie z nami podczas wernisażu: 18 października o godz.
19.00. Wydarzenie odbędzie się w ramach Cracow Art Week KRAKERS 2020: Sztuka
pojęcie otwarte. Wstęp wolny.

Instalację
będą tworzyć głównie obiekty ceramiczne, stworzone specjalnie na potrzeby
Galerii Baszta.

Autorka
będzie osobiście eksplorować przestrzeń stając się swoistym medium, a Wy będziecie mogli oglądać dzieło na żywo jej oczami.
Wydarzenie będzie streamingowane.

Obiekty
tworzące Astral Data Transmission będą próbą rozważania następujących kwestii:

Jak wyglądałaby
otaczająca nas rzeczywistość, gdybyśmy posiadali nieograniczony dostęp do
wiedzy, mądrości i umiejętności obecnych we wszechświecie? Gdybyśmy mogli
swobodnie przemieszczać się między wymiarami? Gdybyśmy zachowywali uświadomione
wspomnienia z naszych poprzednich wcieleń? Jak nawiązanie kontraktu z
mieszkańcami pozaziemskich cywilizacji i innych wymiarów zmieniłoby naszą
percepcję? Czy zdobycie takiej wiedzy i zmienienie perspektywy pozwoliłoby nam
uratować Ziemię i gatunki ją zamieszkujące? Czy poznanie odpowiedzi na te
pytania, doprowadziłoby nas do głębokiego zrozumienia, zmieniającego nasze
postrzeganie nas samych i naszych relacji z przyrodą?

Powodem, dla którego artystka zadaje sobie te pytania jest narastające
zagubienie i utrata poczucia bezpieczeństwa, które stały nie nieodłączną częścią
ludzkiej egzystencji.

Jak
mówi Aleksandra Liput: „Ogromy postęp technologiczny ostatnich lat nie
pomógł ludziom w odnalezieniu ukojenia i spokoju, nie wskazał właściwej drogi.
Zdobycze technologii czynią codzienne wygodniejszym osłabiając jednocześnie
nasze naturalne instynkty. Poprzez co raz to nowe bodźce angażują wszystkie
nasze zmysły, zagłuszają nasze poczucie jedności z innymi ludźmi, zwierzętami i
roślinami. Szukając metod na odzyskanie równowagi, naturalnym sposobym wydaje
się być zwrot w kierunku duchowości, której źródeł możemy szukać w otaczającym
nas świecie, ale również w nas samych”
.

Wydarzenie
jest częścią projektu „Sztuka? Biorę!” realizowanego wspólnie ze
Stowarzyszeniem Projekt Kraków i dofinansowanego ze środków Miasta Krakowa w
ramach programu „Kultura w sieci”.

Artystka:
Aleksandra Liput (1989) – artystka wizualna,
kuratorka, zajmująca się malarstwem, miękkimi rzeźbami, obiektami i
instalacjami. W swojej twórczości mierzy się z problematyką lęku, dziedziczenia
traum, szeroko rozumianą duchowością i magicznymi przedmiotami. Doktorantka i
asystentka w Pracowni Tkaniny Eksperymentalnej na Wydziale Malarstwa Akademii
Sztuk Pięknych w Warszawie. Współtworzy duet kuratorski DZIDY. Jej prace były
prezentowane m. in. w Galerii Labirynt w Lublinie, Galerii Arsenał w Poznaniu,
Fundacji Galerii Foksal w Warszawie. Finalistka Coming Out – Najlepsze Dyplomy
ASP w Warszawie (2017).

Instalację, ze względu na kubaturę baszty oraz
aktualnie obowiązujące przepisy związane z covid-19, można oglądać w dniu
wernisażu w godz. 16.00-21.00.

Wystawa będzie dostępna dla odwiedzających do 1 listopada 2020 w godzinach od 12:00 do 16:00.

Dołącz do WYDARZENIA na Facebooku i zaproś znajomych do oglądania wystawy.

Organizatorzy:
Stowarzyszenie
Projekt Kraków
KRAKERS
Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki
Kurator:
Artur Wabik
Koordynator
projektu: Dorota Halberda


Galeria
Baszta

Galeria
rozpoczęła działalność w maju 2018 r. Mieści się w podziemiach jednego z budynków
Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”, przy ulicy Papierniczej 2 w Krakowie.
Kuratorem galerii jest krakowski artysta sztuk wizualnych, Artur Wabik. W
latach 2018-2019 w galerii „Baszta” odbyło się 12 wydarzeń artystycznych,
osadzonych w kontekście nietypowej przestrzeni architektonicznej – objętych ochroną
konserwatorską ruin XVI-wiecznej baszty.

Zaproszeni artyści prezentowali w niej instalacje typu site-specific i
działania performatywne. Wspólną cechą wszystkich dotychczas prezentowanych w
„Baszcie” wystaw był ich kontemplacyjny charakter. Wynikał on ze specyfiki tego
miejsca. Pod ziemią, w sztucznym świetle, czas płynie wolniej, a temperatura,
odgłosy i zapachy różnią się znacząco od tych na zewnątrz. Kameralna, niemal
intymna przestrzeń, w której rozpycha się wapienna cembrowina dawnej baszty,
skłania do refleksji i spojrzenia w głąb siebie.