Działania efemeryczne Marii Pinińskiej-Bereś jako element dziedzictwa kulturowego
Artystyczne
dziedzictwo Prądnika Białego mogłoby wydawać się skromniejsze w porównaniu z
innymi dzielnicami Krakowa, gdy tymczasem tutaj zachowała się pracownia
artystów rzeźbiarza Jerzego Beresia oraz performerki i rzeźbiarki Marii
Pinińskiej-Bereś. Sama dzielnica była tłem ich działań performatywnych. Razem z Zofią Ozaist-Zgodzińską zapraszamy na dyskusję w sprawie Muzeum Prądnika 23 marca 2023 o 18.00.
Dzięki środkom przedsięwzięcia grantowego pt. „Dostępny Dworek” w ramach projektu „Kultura bez barier” na spotkaniu będzie obecny tłumacz PJM.
Działania efemeryczne Marii Pinińskiej-Bereś
Twórczość Marii Pinińskiej-Bereś, czerpiąca z jej życiowego doświadczenia i mocno osadzona w konkretnej przestrzeni dzielnicy, wydaje się warta ukazania najbliższym mieszkańcom, uwzględniająca lokalną specyfikę i kontekst społeczny.
Podczas
spotkania:
- przeanalizujemy
tematy związane z zachowaniem i udostępnianiem pracowni artystów epoki PRL oraz
pomysły na przyszłość takich miejsc w kontekście Prądnika, miasta oraz społeczności lokalnej, - wskażemy
sposoby na odkrywanie, przypominanie i wykorzystywanie twórczości Marii
Pinińskiej-Bereś oraz pomysły na przybliżenie jej mieszkańcom dzielnicy. (np. sadzenie róży nawiązujące do performance’u artystki „Żywy
róż” z 1981 roku,
wykorzystanie ogrodu artystki, kapliczki czy ogrodu sąsiedzkiego w nawiązaniu
do koncepcji sztuki Josepha Beuysa jako działania osadzonego w społeczności), - podejmiemy
dyskusję w kontekście utworzenia Muzeum Prądnika i szukania sposobów na utrwalenie dorobku artystów, których dzieła są
związane z Prądnikiem (np. Jerzy Bereś wprost na ulicy eksponował „Klaskacz”, „Kasownik
gazetowy”, „Zabawkę”).
Obecność tłumacza PJM podczas wydarzenia została zapewniona ze środków przedsięwzięcia grantowego „Dostępny Dworek” w ramach projektu „Kultura bez barier” realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.