Przeskocz do treści
Everything was beautiful and nothing hurt // Galeria Baszta

Everything was beautiful and nothing hurt // Galeria Baszta

Zapraszamy na
przedostatnią w tym sezonie wystawę w galerii Baszta. Veronika Hapchenko, studentka IV roku Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie,
zaprezentuje instalację pt. „Everything was beautiful and nothing
hurt”, odnoszącą się do roli ropy naftowej we współczesnej cywilizacji.

„Ropa i jej pochodne są od wieków używane jako spoiwa w budownictwie. Asfalt i bitum stosowano najprawdopodobniej już przy budowie murów Babilonu – choć nie jest to stuprocentowo pewne. Substancje te służyły także przypuszczalnie do balsamowania zmarłych (asfalt wydobywany był z Morza Martwego) – choć i to nie jest pewne.

Plutarch i Dioskurydes wspominają, już z całą pewnością, o zastosowaniu ropy jako paliwa dla latarni morskiej, w greckiej kolonii Tanais (znaleziono tam amfory z pozostałościami ropy). Jakkolwiek nie ustawimy cezury czasowej – ropa towarzyszy naszej cywilizacji od co najmniej kilku tysiącleci. Szczególnie intensywnie zaś w ostatnim stuleciu.”

Veronika Hapchenko


Zapraszamy gorąco
na sierpniowy wernisaż:

„Everything
was beautiful and nothing hurt”
Veronika Hapchenko
24 sierpnia /
sobota / godz. 19.00
Galeria Baszta /
Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”

Veronika Hapchenko
urodziła się w 1995 r. w Kijowie. W 2013 r. rozpoczęła edukację w Narodowym
Kijowskim Uniwersytecie Kina i Telewizji im. K. Iwana Karpenki-Karego, na
kierunku scenografia teatru lalek. W 2015 r. rozpoczęła studia na Akademii
Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa, specjalizacja: Edukacja
Artystyczna. W 2018 r. uzyskała tytuł licencjata na krakowskiej ASP. Jej
projekt „Sztuka optyczna dla osób niewidomych” zdobył wyróżnienie Akademii.
Obecnie uczęszcza do pracowni malarskiej prof. Andrzeja Bednarczyka oraz
pracowni wideo i fotografii, prowadzonej przez profesorów Grzegorza Sztwiertnię
i Zbigniewa Sałaja.

W swoich pracach
stara się skupić na aspekcie kontekstualnym wybranych tematów i tworzyć
powiązania między obrazami, przestrzenią i znajdującymi się w niej
przedmiotami. Jej prace opierają się na pół teoretycznej podstawie i odwołują
do różnych dzieł kultury i nauki a także odnoszą się do jej własnych, często
naiwnych doświadczeń i skojarzeń.

Najważniejsze
projekty: „Sztuka optyczna
dla osób niewidomych” (seria tyflografik), „Meanest Dog” (oparta na tekście
„Bohater o tysiącu twarzy” Josepha Campbella) oraz „Minkowski fcking space” (w
ramach „Wizualizacje nowych teorii fizyki”).

Organizatorzy:

Stowarzyszenie
na rzecz Dworku Białoprądnickiego

Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki
Kurator: Artur
Wabik

Koordynator: Dorota Halberda

Projekt
„Galeria Baszta – sztuka w ruinach” jest realizowany we współpracy ze
Stowarzyszeniem na rzecz Dworku Białoprądnickiego i współfinansowany ze środków
Miasta Krakowa.

Wystawa odbywa się
w ramach Rok
Kobiet z ASP
.