JASKINIA – instalacja VR – adaptacja klasycznej platońskiej metafory | Jowita Guja, Adam Żądło
Zapraszamy na otwarcie interaktywnej wystawy Jaskinia VR.
26 X (sobota) g. 17.00
GALERIA BASZTA, ul. Papiernicza 2
wstęp wolny
„VRsophy: the Cave” (reż. Jowita Guja, Adam Żądło) jest interaktywną adaptacją klasycznej platońskiej metafory. Doświadczenie wymaga nie tylko wysiłku umysłowego, ale i fizycznego, podkreślając przeżyciowy charakter filozofii. Istotą obrazu jaskini jest zaburzenie w Matrixie, odkrycie nowej oczywistości – to, co znane i powszechnie respektowane, okazuje się fałszem – i to raz za razem. Angażując ciało w szeregu interakcji (pływanie, wspinanie, pokonywanie przestrzennych labiryntów, chwytanie, schylanie się, nasłuchiwanie) ożywiamy filozoficzny koncept w zmysłowym procesie eksploracji.
Reżyseria: Adam Żądło, Jowita Guja
Produkcja: Szkoła Filmowa w Łodzi, Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab, Pracownia VR/AR vnLab
Producenci: Krzysztof Franek, Krzysztof Pijarski, Pola Borkiewicz, Jacek Nagłowski
Czas trwania: 10-15 minut
Kraj pochodzenia: Polska
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Adam Żądło − artysta audiowizualny, absolwent Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wykładowca na WH AGH w Krakowie. Specjalizuje się w animacji, grach komputerowych, fotografii i filmie. W swojej twórczości łączy doświadczenie pracy na roli z wiedzą naukową i najnowszymi technologiami. Czynnie wspierał koła naukowe zajmujące się konstruowaniem cyborga i badaniem przestrzeni kosmicznej. Zwycięzca, finalista i uczestnik kilkudziesięciu międzynarodowych festiwali, konkursów i wystaw, m. in. Sony World Photography Awards, Smithsonian.com, Nikon Photo Contest, ADOBE ADAA, Sitges IFF.
Jowita Guja − filozofka i kulturoznawczyni, doktor habilitowana z zakresu Nauk o Kulturze i Religii. Zajmuje się badaniem rzeczywistości wirtualnej, antropologią filozoficzną i analizą kultury popularnej. Autorka książek „Soteriologia ateizmu jako nowa antropologia” i „Koncepcja wiary w Römerbrief Karla Bartha” oraz wielu artykułów podejmujących problemy filozofii klasycznej i współczesnej oraz analizę dyskursów kultury popularnej oraz wyobraźni futurystycznej. Pracuje w Katedrze Technologii Informacyjnych i Mediów na Wydziale Humanistycznym AGH, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne między innymi z kognitywistyki, teorii kultury, literatury współczesnej oraz projektowania i wykorzystania technologii VR i AR. Odbyła stypendia i staże w Swansea University, Cambridge University, Leipzig Universität, Aalborg University oraz Carlos Universodad w Madrycie. Współzałożycielka Laboratorium Badań Rzeczywistości Wirtualnej EduVRLab na AGH w Krakowie. Od 2019 roku pełni funkcję jego kierowniczki.