Przeskocz do treści
Sunday Funday – TAŃCE BUŁGARSKIE

Sunday Funday – TAŃCE BUŁGARSKIE

Najpopularniejszym bułgarskim tańcem ludowym jest horo. Jest
to taniec grupowy, tańczony w zamkniętym kręgu lub w korowodzie – tak zwane
horo wodzone. Zapraszamy 24 lutego o godzinie 15:00 na spotkanie z cyklu Sunday
Funday, w trakcie którego będziecie mieli okazję nauczyć się tego tradycyjnego bułgarskiego
tańca. Zajęcia poprowadzi Bożena Kirkov.

Hora są niezwykle bogate i różnorodne pod względem stylu,
charakteru, rytmu i tempa. Ruchy koncentrują się głównie w nogach. Każde horo
wymaga jednak charakterystycznej postawy ciała, specyficznego ruchu rąk i
szczególnej ekspresji.

Hora tańczone były podczas wszystkich świąt rodzinnych i
narodowych, podczas obrzędów związanych z porami roku, a nawet przed bitwami,
aby wzbudzić ducha walki. Ale to nie tylko domena przeszłości. Również dzisiaj
są one bardzo popularne. W wielu miastach Bułgarii, niezależnie od pory roku i
pogody organizowane są coniedzielne tańce na wolnym powietrzu.

Niegasnąca popularność tych tańców wynika zapewne z ich
dobroczynnego oddziaływania na zdrowie, kondycję fizyczną oraz koordynację
ruchową. Ponadto dają one możliwość wyrażania swoich emocji, przez co
korzystnie wpływają na samopoczucie. Udział w wspólnym tańcu sprzyja również
budowaniu więzi międzyludzkich.

Podczas spotkania zaprezentowane zostaną tańce i tradycyjne
stroje z różnych regionów Bułgarii. Pokazane zostaną również wybrane obrzędy
taneczne, z których jeden został wpisany w 2009 roku na listę niematerialnego
dziedzictwa kulturowego UNESCO. Główną część spotkania stanowić będzie nauka
kroków i wspólny taniec.


Bożena Kirkov – urodzona w mieszanej rodzinie
polsko-bułgarskiej. Dużą część dzieciństwa spędziła w Sofii, w Bułgarii.
Fascynuje się tańcem, tradycyjnym śpiewem i starymi bułgarskimi wierzeniami.
Regularnie odwiedza Bułgarię w poszukiwaniu swojej tożsamości i korzeni.
Zakochana w górach Pirin. Pasją do tańców zaraziła się podczas jednego z
pobytów w Bułgarii. W rozumieniu ich charakteru i struktury metro-rytmicznej
pomaga jej wykształcenie muzyczne i ścisły umysł. Absolwentka Akademii
Muzycznej w Katowicach, w klasie skrzypiec oraz Automatyki i Robotyki na
Wydziale Mechanicznym PK. Obecnie doktorantka na Wydziale Informatyki,
Elektroniki i Telekomunikacji AGH w Krakowie.