Zapraszamy na artist talk
Przez lata kobiece doświadczenie wojny pozostawało niewidzialne. Teraz to
się zmienia. Zapraszamy na artist talk z Victorią Likholyot „Spojrzenie kobiet w fotografii militarnej rzeczywistości” 18 sierpnia
(czwartek) o 19:00 do Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki
(Zajazd Kościuszkowski, ul. Białoprądnicki 3, Kraków). Spotkanie jest
wydarzeniem towarzyszącym wystawie ukraińskiej sztuki współczesnej
zatytułowanej „Chwila. Bardzo długi czas”, którą
można oglądać do 27 sierpnia 2022.
Victoria Likholyot, Wartime diary
Z początkiem wszechogarniającej wojny, 24 lutego 2022
roku, w Charkowie został ogłoszony blackout. Miasto przestrzega zasad
zaciemnienia już piąty miesiąc z rzędu.Praktyka ta sięga jeszcze czasów II Wojny Światowej i
jest raczej pozostałością ubezpieczeniową, ponieważ współczesne metody
prowadzenia wojny już od dawna korzystają z innych technologii. Jednak ludzie
dokładnie pilnują tego, żeby światło sąsiadów było maksymalnie wyciszone lub w
ogóle wyłączone.Pozostałam w Charkowie i co wieczór
widziałam, jak połyskujących dookoła okien było coraz mniej, a od 4 marca 2022
roku postanowiłam obserwować zmianę ilości światła w domu naprzeciwko. Jedno
zdjęcie co wieczór – oto jest moja rutyna wojenna. Widzę jak się zmienia
wizerunek okien, które połyskują. Czasem światło faktycznie zanika, czasem
ludzie zachowują się bardziej śmiało.Wojna – jest absolutną teraźniejszością.
Przeszłość straciła na aktualności, przyszłość nie jest ewidentna. Życie wydaje
się jako zatrzymane, chociaż czas każdej osoby płynie. Wszystko zatrzymało się
w bezruchu, zastygło i zamieniło się w monotonną ciasną rzeczywistość.Czy państwo chcą się dowiedzieć, jak to
wygląda? Proszę patrzeć na każde zdjęcie 24 godziny. Proszę patrzeć uważnie.
Potem państwo mogą coś zjeść i wrócić do oglądania. Czy państwo obejrzeli?
Można też trochę pospać, potem proszę się obudzić, bo rozlega się alarm. Proszę
przejść do następnego zdjęcia.A teraz proszę przypomnieć, ile zdjęć
państwo obejrzeli?
Victoria Likholyot, Sensitive
content«This photo may contain graphic or violent content».
Tak w mediach społecznościowych zaznacza się obraz ze scenami przemocy i
okrucieństwa. Innymi słowy, obecnie prawie każda wiadomość z Ukrainy zasłania
się niewyraźnym ekranem ze skreślonym oczkiem.Wraz ze Susan Sontag staram się dać
odpowiedź na pytanie, jak można patrzeć na obce cierpienia, unikając
rzeczywistości. Ewentualnie, należy je nie tyle widzieć, ile dotknąć.
Postanowiłam zrobić na drutach zdjęcia z wrażliwymi treściami.Robienie na drutach było szeroko wykorzystywane
dla przekazywania poufnej informacji w większości wojen. Okazało się ono idealnym
narzędziem dla szpiegostwa. W klasycznej technice robienia na drutach są
wykorzystane dwa gatunki pętli – prawe oczko i lewe. Łatwo zmienić je na układ
zero-jedynkowy czy kod Morse’a. Według takiej zasady przetworzyłam zdjęcie
cyfrowe na płótno zrobione na drutach.Na stworzonych przeze mnie zdjęciach widać
domy obywateli Ukrainy, które zostały zburzone przez pociski rosyjskie. Te
zdjęcia zostały zrobione przez policjanta z Charkowa dla raportów wewnętrznych.
Te zdjęcia są gorsze, niż te, które państwo mogli widzieć w prasie publicznej.
Na tych zdjęciach przedstawiono rozdarte ciała ludzi, którzy nie powinni byli
umrzeć. Po prostu do ich domu trafił pocisk. Ich twarze nie są już do
oglądania, ale można je dotknąć.
Victoria Likholyot
Głównym medium w praktyce artystycznej Victroii Likholyot jest fotografia.
Obszarem zainteresowań artystki oscyluje wokół spokojnego życie w ukrytych
przestrzeniach świata zewnętrznego, wewnętrznego i symbolicznego, ukazanego w
optyce kobiecego spojrzenia i oparte na osobistym doświadczeniu. Wśród tematów
poruszanych przez artystę są pamięć i czas, śmierć i relacje.