Przeskocz do treści
Grafika promująca projekt Sztuka Rozszerzona. Czarno-szare bryły przypominające skały na brązowym tle.
Wystawa

Un-tower tryouts | Maria Lemperk

Sztuka
Sztuka
darmowe

ENGLISH BELOW

Filozof Jurij Olijnyk pisze, że badanie możliwości obiektów — zarówno zrealizowanych, jak i potencjalnych — pozwala na bardziej znaczące zrozumienie niż jedynie wymienianie jego cech. Rzeczywiście, byty i przedmioty przekształcają zarówno nas, jak i siebie samych, poprzez ciągłą serię subtelnych i widocznych zmian. Filozofia ta leży u podstaw ducha Un-Tower Tryouts, wspólnego projektu artystycznego, który zaprasza uczestników do ponownego przemyślenia pojęć władzy, więzi i kreatywności poprzez kwestionowanie możliwości niehierarchicznego zaangażowania.

Un-Tower Tryouts rozwija się jako projekt o podwójnym działaniu:
Z jednej strony jest to seria interwencji artystycznych, które łączą uczestników, aby na nowo zrekonstruować wyobrażenie o baszcie/wieży. Uczestnicy wchodzą w bryłę ruiny, przybliżając ją do siebie i poprzez czułość wobec niej dokonują prób aktów oporu wobec swoistej brutalności pionowych struktur. Na innym poziomie służy jako metaforyczna dekonstrukcja samej wieży — ruch na zewnątrz.

Całość tej konfiguracji osadzona jest w sugestywnym otoczeniu ruin baszty łącząc twórczą eksplorację z palimpsestyczną historią tego miejsca. Uczestnicy angażują się w niehierarchiczne strategie tworzenia sztuki, dzielenia się praktykami i krytycznego dialogu. Zgodnie z metodologią kolektywu artystycznego BREASTMILK, praktyka ta sprzyja strategiom skłotingu połączonym z krytycznym zaangażowaniem, wspólnym tworzeniem sztuki i demontażem tradycyjnych granic w praktykach artystycznych. Uczestnicy wspólnie badają i rozszerzają konwencjonalne idee własności, trwałości i hierarchii, tworząc „nową normalność” wśród ruin starego.

Otwarcie: 7 grudnia 2024r., godz. 19:00

Czas trwania: 7 – 15 grudnia 2024

Miejsce: Galeria Baszta – oficyna wschodnia Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, ul. Papiernicza 2, Kraków

Wystawa, poza dniami interwencji artystycznych, dostępna jest po wcześniejszym umówieniu.

Prosimy o kontakt poprzez portale społecznościowe Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki” lub pod adresem mailowym: basztagallery@gmail.com.

Kluczowe interwencje

7 grudnia – 19.00
Cykl interwencji otwiera instalacja Miłosza Segedyna: siatka mikroekranów i mikrofonów piezoelektrycznych wkomponowanych w ściany baszty. Ta interaktywna praca wzmacnia głos baszty, umożliwiając uczestnikom dotykanie jej kamieni, głaskanie jej ścian i wniesienie wkładu we wspólny, dotykowy dialog.

12 grudnia – 10.00-14.00
Uczestnicy w tym dniu zgromadzą się na pisaniu echem oraz efemerycznych wspomnień. Poprzez komponowanie, rozkładanie i ponowne konstruowanie myśli, praktyka ta podkreśla przejściową i współdzieloną naturę pamięci i wiedzy, tworząc przestrzeń dla zbiorowego tworzenia pamięci.
Prowadzenie: Mariia Lemperk
Zapisy: basztagallery@gmail.com (liczba osób ograniczona)

14 grudnia – 19.00 – 21.00
interdyscyplinarna artystka Milena Nowak poprowadzi dzień eksploracji lin. Ta performatywna praktyka, ujęta przez pryzmat postpornograficzny, bada dynamikę władzy, redefiniując obecność ciała i wspólną bezbronność. Pośród ruin uczestnicy badają połączenie i zawieszenie w instynktownym, opartym na współpracy otoczeniu.

15 grudnia – 16.00-19.00
Rezydencja w Baszcie zakończy się utworzeniem wspólnego ZINA. Ten ostatni akt odzwierciedla efemeryczne, ale głębokie doświadczenia interwencji, rozpoczynając tym samym dialog na temat polityki konserwatorskiej. Zin stawia istotne pytania: Czy sztuka istnieje bez dokumentacji? W jaki sposób archiwa mogą zrównoważyć dostępność z unikaniem utowarowienia? Rezultatem jest zarówno zbiorowa refleksja, jak i artefakt wspólnych poszukiwań.

Uczestnicy

Mariia (Lemperk) — interdyscyplinarna artystka/kuratorka, której praktyka wyewoluowała w ramach projektów opartych na badaniach międzymedialnych, badających pamięć i politykę ciała. Jej ostatnie prace skupiają się na obszarach (nie- i) kontrolowanych środowisk bólowych, praktyki zbiorowej żałoby, dekonstrukcji płci i obecności środowisk queer we współczesnych kontekstach politycznych i kulturowych.

Milena Nowak — artystka i badaczka zajmująca się informatyką wizualną i projektowaniem społecznościowym. Jej praktyka bada rolę ciał i materiałów w epoce cyfrowej, koncentrując się na nietrwałych rzeźbach, performance i grafice.

Miłosz Segedyn — absolwent robotyki i miejski działacz klimatyczny. Jego prace odzwierciedlają rozważania nad przetrwaniem ludzkości i rolą technologii w przyszłości po katastrofie klimatycznej.

Mariia Varlygina — badaczka kultury wizualnej, kuratorka i doktorantka na Uniwersytecie Jagiellońskim. Specjalizuje się w ukraińskiej sztuce współczesnej i eksploruje warstwy czasowe we współczesnych esejach z Ukrainy i Polski.

Więcej o projekcie:



Wydarzenie jest częścią projektu „Sztuka rozszerzona” dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszy Promocji Kultury.

Un-tower tryouts

Opening:
7 XII (Saturday) 2024 r.
19.00

Galeria Baszta
Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”
ul. Papiernicza 2, Kraków
Free entry

Duration: 7-15.XII
Curator: Mariia Varlygina

The exhibition, besides the days of artistic interventions, is available by appointment. Please contact us via the social media of the Cultural Center „Dworek Białoprądnicki” or by e-mail: basztagallery@gmail.com.

About the project

Built not of stone, but of mutuality.

The philosopher Yuriy Oliynyk writes that exploring an object’s possibilities — both realized and potential — offers a more meaningful understanding than merely listing its features. Indeed, beings and objects transform both us and themselves through a continuous series of subtle and overt changes. This philosophy underpins the spirit of Un-Tower Tryouts, a collaborative artistic project that invites participants to rethink power, connection, and creativity through questioning the possibility of non-hierarchical engagement.

Un-Tower Tryouts unfolds as a dual-action project:
On one level, it is a series of artistic interventions that bring participants together to reimagine the ruins of the tower. Participants enter the body of the ruin, bringing it closer to themselves and through tenderness toward it they make the tryouts as acts of resistance against the violent climate of vertical structures. On another level, it serves as a metaphorical deconstruction of the tower itself — a movement outward.
Set within the evocative environment of the tower’s ruins, the series layers creative exploration with the site’s palimpsestic history. Participants engage in non-hierarchical strategies of art-making, practice-sharing, and critical dialogue. Following BREASTMILK trio’s methodology the practice fosters squatting strategies layered with critical engagement, collaborative art-making, and the dismantling of traditional boundaries in artistic practices. Together, participants explore and extend conventional ideas of ownership, permanence, and hierarchy, crafting a “new normality” amid the ruins of the old.

Key interventions

The series opens with an installation by Miłosz Segedyn: a net of micro screens and piezoelectric mics integrated into the tower’s walls. This interactive work amplifies the tower’s voice, allowing participants to touch its stones, stroke its walls, and contribute to a shared, tactile dialogue.

On December 12th, participants will gather for a day of echo writing and ephemeral memorials. Through composing, decomposing, and re-composing thoughts, this practice emphasizes the transient and shared nature of memory and knowledge, creating a space for collective memory-making.

On December 14th, interdisciplinary artist Milena Nowak leads a day of rope exploration. Framed through a post-pornographic lens, this performative practice examines the dynamics of power, redefining body presence and shared vulnerability. Amid the ruins, participants explore connection and suspension in a visceral, collaborative setting.

The residency concludes on December 15th with the creation of a collaborative zine. This final act reflects on the ephemeral yet profound experiences of the interventions, sparking a dialogue on the politics of preservation. The zine poses essential questions: Does art exist without documentation? How can archives balance accessibility with the avoidance of commodification? The result is both a collective reflection and an artifact of shared exploration.

Participants

mariia (Lemperk): An interdisciplinary artist and curator whose cross-media, research-based projects explore memory, body politics, and collective grief. Their work examines (un)controlled pain environments, gender deconstructions, and the presence of queerness in today’s political and cultural contexts.

Milena Nowak: An artist and researcher with a background in visual computing and social design. Her practice interrogates the role of bodies and materials in the digital age, focusing on impermanent sculptures, performance, and printmaking.

Miłosz Segedyn: A graduate student in robotics and urban climate activist. His work reflects on humanity’s survival and technology’s role in a post-climate-catastrophe future.

Mariia Varlygina: A visual culture researcher, curator, and PhD student at Jagiellonian University. She specializes in Ukrainian contemporary art and explores temporal layers in contemporary essays from Ukraine and Poland.

And everyone else involved in this collaborative process.

Sztuka
Sztuka

Podobne wydarzenia